عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » نابسامانی صنعت کردکوی/ بلاتکلیفی طرح توسعه بیمارستان قلب و توریسم درمانی شهرستان کردکوی

گفتگوی تفصیلی مهر با فرماندار کردکوی

نابسامانی صنعت کردکوی/ بلاتکلیفی طرح توسعه بیمارستان قلب و توریسم درمانی شهرستان کردکوی

نابسامانی صنعت کردکوی/ بلاتکلیفی طرح توسعه بیمارستان قلب و توریسم درمانی شهرستان کردکوی

برگرفته از خبرگزاری مهر:

مجتبی جمالی فرماندار کردکوی با بیان اینکه حوزه صنعت شهرستان شرایط خوبی ندارد، گفت: متولی طرح گردشگری درمانی بیمارستان فوق تخصصی قلب دانشگاه علوم پزشکی است اما در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مشغله های زیاد در فرمانداری کردکوی باعث شده دقیقا تاریخ معارفه اش یادش نباشد. مجتبی جمالی اوایل اردیبهشت سال ۱۳۹۳ به عنوان فرماندار کردکوی انتخاب شده و حالا بعد از یک سال آرزوهای بزرگی برای این شهرستان دارد. فوق لیسانس مدیریت دارد و در حال حاضر دانشجوی دکتری رشته حسابداری است.

فرمانداری که در تلاش است تا حساب و کتاب و مدیریتش برای پیشرفت کردکوی آهنگ تندتری به خود بگیرد و نسبت به بلاتکلیفی اجرای طرح گردشگری درمانی بیمارستان فوق تخصصی قلب نگران است. این بار مجتبی جمالی میزبان خبرنگاران خبرگزاری مهر بود و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. آنچه در زیر می خوانید ماحصل گفتگوی ما با فرماندار کردکوی است.

یک نمای کلی از شهرستان کردکوی بگویید؟

 کردکوی در غرب استان گلستان و در حدود ۲۹ کیلومتری گرگان قرار دارد. در سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۳۹ هزار جمعیت شهری و ۳۲ هزار جمعیت روستایی در شهرستان کردکوی ثبت آماری شده است و با یک شهرداری و بدون بخش مشغول به فعالیت هستیم. با توجه به اینکه اساسا باید یک بخش مستقل داشته باشیم به دنبال این هستیم تا این اتفاق در کردکوی بیافتد.

وضعیت کشاورزی در منطقه چگونه است؟

حدود ۶۰ درصد مردم شهرستان در خصوص فعالیت های اقتصادی و درآمدی به مانند استان، هم در شهر به دلیل بافتی که وجود دارد و هم در روستا در بخش کشاورزی فعال هستند. محصولات اصلی منطقه مثل گندم، جو، سویا، شالی و کلزا است. اراضی کشاورزی منطقه ۲۵ هزار هکتار است که با احتساب کشت مجدد به ۳۳ هزار هکتار هم می رسد که رتبه هشتم اراضی کشاورزی در گلستان را داریم.

طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم آبی و بذرهای نمونه در سطح گلستان در دو مزرعه گنبدکاووس و کردکوی انجام می شود. که در کردکوی ۸ نمونه در داخل خود اراضی در حال کشت و انجام است که نمونه ها طی یک دوره تست می شود و بر اساس انطباق پذیری با شرایط انتخاب و برای استان توصیه می شود. نمونه ها به صورت ارگانیک کاشت می شود و بررسی هایی مثل اینکه در وضعیت عادی به خصوص در برابر بیماری ها چقدر استقامت دارند بررسی می شود.

سال گذشته بحث گردشگری درمانی را مطرح کردید این طرح به کجا رسید؟

تنها بیمارستان فوق تخصصی قلب در کردکوی وجود دارد و سالانه حدود ۵۰۰ عمل جراحی قلب، ۵ هزارآنژیوگرافی و هزار آنژیوپلاستی در این بیمارستان انجام می شود که همین مساله باعث حضور افراد از استان های خراسان شمالی، سمنان و مازندران به منطقه می شود و به همین دلیل این طرح مطرح شده است.

با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری های قلبی است اما در طی این مدت از شروع به کار بیمارستان کارخاصی برای توسعه آن انجام نشده است. در خرداد ماه سال گذشته در شورای برنامه ریزی توسعه استان مصوبه ای وجود داشت که دانشگاه علوم پزشکی به اتفاق فرمانداری و سایر دستگاه های متولی برنامه ۵ ساله توسعه بیمارستان را داشته که نیازمندی های بیمارستان بررسی شود و همزمان در کنار این مصوبه ذکر شده با توجه به ویژگی های گردشگری کردکوی موضوع توریسم درمانی در کردکوی مطالعه شود اما دانشگاه علوم پزشکی نسبت به این مساله رغبتی نشان نداده و پیگیری کارهای اجرایی انجام نشده است.

شما در شهرستان چه اقداماتی انجام داده اید؟

متولی اصلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان است اما ما جلسه هایی با مسئولین بیمارستان، شهرداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت محیط زیست به عنوان تلفیقی از حوزه های گردشگری برای اینکه بتوانیم این بیمارستان را به صورت مرکز آموزشی و درمانی داشته باشیم برگزار کرده ایم. حتی زمینی که در ورودی پارک جنگلی برای کارهای دیگر پیش بینی کرده بوده ایم را برای مرکز آموزشی بیمارستان در نظر گرفته ایم. توسعه خود بیمارستان را در بحث کمی و کیفی در نظر داریم تا ظرفیت های گردشگری را هم افزایش پیدا کند.

شنیده شده که چنین مرکزی برای گرگان در نظر گرفته شده است؟

این مساله دور از ذهن است و از لحاظ مطالعات آمایشی درست نیست و باید خدمات در سطح استان توزیع شود. کردکوی تا گرگان حدود ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که این مقدار خیلی زیاد نیست. چنین برنامه هایی اگر در سطح گلستان جانمایی شود می تواند باعث توسعه مناطق ما بشود.

وضعیت تخلیه روستای حاجی آباد به کجا رسیده است؟

روستای محروم و کوهستانی حاجی آباد در ۷۰ کیلومتری شهرستان کردکوی از استان گلستان قرار دارد که به خاطر کوهستانی بودن و شرایط خاص منطقه، شش ماه از سال دسترسی به این روستا را که از امکانات اولیه نظیر برق و راه مناسب محروم هستند غیر ممکن است. در بازدیدی که یک ماه گذشته از روستای حاجی آباد داشتیم حدود ۱۲ خانوار در منطقه ساکن هستند و با توجه به اینکه فاز ۳ تخلیه این روستا مانده است در حال انجام است. کار بزرگی در تخلیه این روستا صورت گرفت چرا که اهالی روستا قبول نمی کردند و در حال حاضر هم در مسیر شاهکوه و حدود ۱۲ کیلومتری روستای قبلی ساکن شده و دسترسی های بهتری به آب و برق و امکانات بهتری دارند.

کردکوی از نظر ظرفیت گردشگری قابلیت های فراوانی طبیعی و تاریخی دارد ولی به نظر می رسد گردشگری کردکوی هم مغفول مانده است؟

ما نباید فقط درازنو و جهان نما را در بحث گردشگری منطقه ببینیم و باید به دنبال منطقه گردشگری باشیم و با کمک منابع طبیعی و سرمایه گذاری دهکده ییلاقی متناسب با طبیعت داشته باشیم. روستاهای رادکان، درازنو و جهان نما به عنوان روستاهای هدف گردشگری مطرح شده است. جهان نما ظرفیت پارک ملی شدن را دارد و این منطقه در بحث جانوری پتانسیل بالایی دارد و منابع طبیعی این منطقه هم خیلی خاص است. توسعه تعادل و توازن در سطح استان را نداشته ایم. حداقل زیرساخت ها در بحث گردشگری فراهم نشده است. ما همه بهانه ها را برای بحث گردشگری در بحث تاریخی، منابع طبیعی و درمانی داریم. حتی در خصوص بحث احداث تله کابین ما در کردکوی این موقعیت را داریم. سایت پروازی هم در این منطقه می تواند بسیار در جذب گردشگر کمک کند.

در استان دو برج تاریخی داریم که یکی از آن ها برج رادکان است. کاری برای برج رادکان انجام نشده است. در حالی که دنیا دنبال این است برای خودش هویت بسازد این ها هویت ماست که توجهی به آن ها نداریم. با این سابقه واقعا حیف است کاری انجام نشده است. نگاه مثبتی را به مسئولان انتقال دادیم و از ناحیه استانداری هم بازخورد مثبتی را دیدم که توجه بیشتری شود و موضوعات را باید آمایشی مطرح کنیم و توازن و تعادل در بخش های جغرافیایی و تخصصی داشته باشیم.

امکانات رفاهی پارک جنگلی امام رضا را چگونه ارزیابی می کنید؟

در پارک جنگلی امام رضا همیشه مسافر وجود دارد. فضای ۵۴ هکتاری از این پارک در اختیار شهرداری برای کارهای مدیریتی قرار گرفته است و به نظر ما هم این پارک زیرظرفیت کار می کند. بی ثباتی در مدیریت شهری و تغییرات به شهر آسیب زده و بعضی مسایل خیلی موثر پیگیری نشده است. در پارک حمل و نقل عمومی نداریم و بحث خدمات رفاهی نیز وجود ندارد که بایدسعی شود تجهیزات بیشتری در پارک جنگلی برای رفاه عموم مردم در نظر گرفته شود.

وضعیت کردکوی در بخش صنعت چگونه است؟

در حوزه صنعت شرایط خوبی نداریم و به عنوان واحد اقتصادی ۵۲ واحد قرارداد دارند اما واحد فعال ما حدود ۱۴ واحد است و حدود ۱۴ واحد هم در حال ساخت هستند، تعداد قابل توجهی هیچ اقدامی نکرده اند. به نظر می رسد در بخش زیرساخت ها کم کاری هایی در شهرک صنعتی کردکوی شده است. امسال یک میلیارد تومان اعتبار برای شهرک پیش بینی کرده ایم تا در بحث زیرساخت ها اقداماتی انجام شود.

 در خصوص مساله امنیت در کردکوی چه نظری دارید؟

در شهرستان به لحاظ حوزه امنیتی وضعیت رضایت بخشی داریم و فکر می کنم این مساله به حوزه سیاسی و اجتماعی برگردد. حوزه اجتماعی تقریبا یکنواخت و متجانسی داریم و به لحاظ سیاسی هم گروه های سیاسی هم گروه های معتدلی هستند و این ها باعث شده مشکلات خاصی در حوزه امنیتی نداشته باشیم.

نابسامانی صنعت کردکوی/ بلاتکلیفی طرح توسعه بیمارستان قلب و توریسم درمانی شهرستان کردکوی

 

نابسامانی صنعت کردکوی/ بلاتکلیفی طرح توسعه بیمارستان قلب و توریسم درمانی شهرستان کردکوی

 


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کردکوی
  • بازدید : 1243
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 507

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : سـه بعلاوه ســه ؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

آرشیو

<    «  فروردین 1403  »    >
شیدسچپج
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 158
بازدید دیروز: 115
بازدید ماه:5147
بازدید سال:5147
بازدید کل:1850189